skip to Main Content
0724.260.393 avocat_tudorion@yahoo.com
Traficul De Persoane
infractiune de trafic de persoane

 Traficul de persoane in Romania, masura in care se raporteaza la strategia UE privind combaterea acestuia (2021-2025) 

Traficul de persoane in Romania, masura in care se raporteaza la strategia UE privind combaterea acestuia (2021-2025) 

Traficul de persoane, ca infractiune,  este in crestere in Romania. Potrivit unor statistici, Romania este una din  tarile care exporta cele mai multe persoane traficate din Europa. Victimele sunt recrutate prin diverse anunturi inselatoare sau prin persoane cunoscute. Cand ajung la destinatie pot insa cade prada exploatarii sexuale sau altor forme asemanatoare.

Cum este reglementat traficul de persoane in legea penala romana

Legislatia noastra penala incrimineaza faptele de exploatare a unei persoane si de transformarea acesteia ca sursa de castig. Autoritatile iau masuri pentru protejarea riscului de a deveni victima a traficarii.
Infractiunea de trafic de persoane este reglementata de art.210 Cod penal. Consta in recrutarea, transportarea, transferarea, adăpostirea sau primirea unei persoane în scopul exploatării acesteia, săvârşită prin anumite actiuni.  Constrângere, răpire, inducere în eroare sau abuz de autoritate.
Profitând de imposibilitatea de a se apăra sau de a-şi exprima voinţa ori de starea de vădită vulnerabilitate a acelei persoane;
prin oferirea, darea, acceptarea sau primirea de bani ori de alte foloase în schimbul consimţământului persoanei care are autoritate asupra acelei persoane,

Actiunile prin care se poate realiza infractiunea de trafic de persoane

Din textul de lege rezulta actiunile prin care se poate savarsi infractiunea de trafic de persoane.
Recrutarea unei persoane inseamna descoperirea unei persoane susceptibile de a fi exploatata si determinarea acesteia sa devina victima a exploatarii.

Transportarea consta in actiunea de a dispune si realiza schimbarea locului de cazare sau in care se afla ascunsa ori este exploatata o persoana.

Primirea este actiunea de a prelua, a lua pe seama sa o persoana, in scopul exploatarii sau inlesnirii exploatarii acesteia.

In varianta agravanta se retine traficul de persoane săvârşit de un funcţionar public în exerciţiul atribuţiilor de serviciu.

Cerintele esentiale pentru existenta traficului de persoane

Pentru existenta infractiunii de trafic de persoane trebuie indeplinita cerinta esentiala ca actiunile sa fie savarsite prin anumite modalitati. Constrangere, rapire, inducere in eroare sau abuz de autoritate. Ori profitând de imposibilitatea de a se apăra sau de a-şi exprima voinţa. Sau, de starea de vădită vulnerabilitate a acelei persoane. Prin oferirea, darea, acceptarea sau primirea de bani ori de alte foloase în schimbul consimţământului persoanei care are autoritate asupra acelei persoane,

De exemplu, modalitatea de constrangere pote fi savarsita sub forma amenintarii sau a lovirii.

O alta cerinta este ca infractiunea sa aiba ca scop exploatarea unei persoane.

Strategia UE privind combaterea traficului de persoane (2021-2025) 

Strategia de combatere a traficului de persoane (2021-2025) este axată pe prevenirea infracționalității, aducerea traficanților în fața legii, protejarea victimelor și consolidarea capacității lor de acțiune.

Se bazeaza pe reducerea cererii care favorizează traficul. O alta directie este destrămarea modelului de afaceri al traficanților, atât online, cât și offline: Comisia va purta un dialog cu furnizorii de internet și cu companiile din domeniul tehnologiei pentru a reduce numărul cazurilor de utilizare a platformelor online pentru recrutarea și exploatarea victimelor.

Protejarea, sprijinirea și consolidarea capacității de acțiune a victimelor, cu un accent special pe femei și copii. Strategia vizează ameliorarea procesului de identificare timpurie a victimelor și îndrumarea acestora către serviciile de asistență și protecție.

Raportul privind traficul de persoane al Ambasadei SUA(2020) subliniaza multe deficiente

Raportul respectiv releva suficiente lipsuri in acest domeniu ale autoritatilor romane si ca au diminuat eforturile de aplicare a legii. Intre deficientele mentionate, Guvernul României nu îndeplineşte în totalitate standardele minime în vederea eliminării traficului de fiinţe umane. Depune insa eforturi semnificative în acest sens.

Autorităţile nu au urmărit în mod adecvat indiciile traficului de persoane. Nu au identificat victime în rândul populaţiilor vulnerabile, precum solicitanţii de azil, lucrătorii sexuali sau copiii din instituţii de stat. Serviciile dedicate victimelor minore ale traficului de persoane au rămas inadecvate.

Au fost formulate unele recomandari prioritare. Fermitate în anchetare şi punere sub urmărire penală în cazurile de trafic de persoane, conform legislaţiei. Pedepse semnificative cu închisoarea pentru traficanţii condamnaţi, inclusiv pentru funcţionarii complici.

Studiu de caz privind consimtamantul victimei in cazul unei infractiuni de trafic de persoane

Din practica instantelor se cunoaste ca modalitatea inducerii in eroare este des folosite in traficul de persoane. Victima este indusa in eroare de traficant prin prezentarea unor informatii false despre tipurile de servicii pe care acesta le ofera. Incearca sa o convinga ca ii asigura conditii de deplasare si loc de munca in alt stat si ii cere sume de bani in avans.

O clarificare importanta a fost adusa de legiuitor. Imprejurarea a fost des invocata in cazul inculpatilor. Anume, existenta consimţământul persoanei victimă a traficului, care insa nu constituie cauză justificatifiva.

Clarificarea adusa de instanta despre existenta consimtamantului victimei

Intr-o speta privind consimtamantul victimei, instanta suprema a aratat ca, același mod de operare a fost folosit de inculpat și pentru a duce în Grecia alte doua persoane.
Ulterior, în timp ce inculpatul îi readucea în țară pe cei doi, a fost oprit și interogat de autoritățile române pentru fapta de trafic de persoane. Fără însă ca acest incident să îl fi alarmat în vreun fel pe inculpat, care și-a continuat activitatea.

Folosirea unor mecanisme de constrângere a victimelor, concretizate, printre altele, în înșelare, presiune psihică, izolare, agresiune verbală sau fizică. Are drept consecință alterarea unui eventual consimtamant inițial, exprimat de victima.

Vulnerabilitatea victimelor, datorată lipsei experienței de viață a unora. Situațiile familiale, gradul ridicat de sugestibilitate, lipsa educației, instruirii sau oportunităților de angajare, precum și lipsa unei culturi a migrației, le-a plasat în situații de inferioritate. In acest context este exclusă ideea exprimării unui consimtamant liber și în cunoștință de cauză de către acestea. În condițiile expuse anterior, victimele s-au confruntat cu situația inexistenței unei opțiuni. Au fost practic constrânse să accepte conduita ce li se impunea, respectiv munca „la negru”, în orice condiții de remunerare, muncă, protecție, securitate a muncii etc.

Ce a retinut instanta despre traficul de persoane

Instanța a apreciat că fapta inculpatul constând în aceea că a sprijinit de alte persoane a racolat, a transportat ori a transferat un număr de 31 de persoane în scopul exploatării acestora prin muncă în Grecia. A obținut din această activitate și beneficii de ordin pecuniar prin încasarea unor comisioane. ISunt intrunite elementele constitutive ale infracțiunilor de trafic de persoane în formă agravată și continuată,

Intr-o alta speta, instanta a aratat ca folosirea unor mecanisme de constrângere a victimelor, concretizate printre altele în înșelare, presiune psihică, izolare agresiune verbală sau fizică are drept consecință alterarea unui eventual consimtamant inițial exprimat de victima.

Cum este prevazut traficul de persoane in Directivele UE

Pe plan international au fost adoptate declaratii politice care incrimineza traficul de persoane. Conventia Natiunilor Unite, Protocolul privind prevenirea, reprimarea şi pedepsirea traficului de persoane, în special al femeilor şi copiilor, adiţional la Convenţia Naţiunilor Unite împotriva criminalităţii transnaţionale organizate,

In acceptiunea Uniunii Europene, traficul de persoane” este definit in articolul 2 din Directiva 2011/36/UE.
Recrutarea, transportul, transferul, adăpostirea sau primirea de persoane, inclusiv schimbul sau transferul de control asupra persoanelor în cauză. Efectuate sub amenințare sau prin uz de forță sau prin alte forme de constrângere. Prin răpire, prin fraudă, prin înșelăciune, prin abuz de putere sau profi tând de starea de vulnerabilitate sau prin oferirea sau primirea de bani sau de alte foloase pentru a obține consimțământul unei persoane care deține controlul asupra alteia, în vederea exploatării.
O stare de vulnerabilitate înseamnă o situație în care persoana în cauză nu poate decât să se supună abuzului implicat, neavând o alternativă reală sau acceptabilă.

Exploatarea prostitutiei si traficul de persoane

Exploatarea include cel puțin exploatarea prostituției altor persoane sau alte forme de exploatare sexuală. Munca sau serviciul forțat, inclusiv cerșitul, sclavia sau practicile similare sclaviei, aservirea, exploatarea activităților infracționale sau prelevarea de organe.
Consimțământul unei victime a traficului de persoane la exploatare, indiferent dacă este intenționat sau efectiv, este irelevant atunci când a fost folosit oricare dintre mijloacele prezentate.
Atunci când faptele menționate la alineatul (1) sunt îndreptate împotriva unui copil, acestea constituie infracțiunea de trafic de persoane, chiar dacă nu a fost folosit niciunul dintre mijloacele menționate.

Dreptul la despagubiri in cazul infractiunii de trafic de persoane

Tot in Directiva 2011/36/UE se prevede si dreptul la despagubiri al victimelor. Respectiv, dreptul de a avea acces la mecanismele existente de despăgubire a victimelor infracțiunilor săvârșite prin violență și cu intenție. Statele membre ar trebui să promoveze măsuri pentru a-i încuraja pe autorii infracțiunilor să despăgubească în mod corespunzător victimele în cursul procedurilor penale.
Victimele au dreptul de a obține, în cadrul procedurilor penale, într-un termen rezonabil, o hotărâre privind despăgubirile pe care trebuie să le plătească autorul infracțiunii. Cu excepția cazului în care legislația națională prevede că o astfel de hotărâre se pronunță în cadrul altor proceduri judiciare.
Victimele au dreptul la restituirea, fără întârziere, a bunurilor proprii. Cu excepția cazului în care acestea sunt absolut necesare pentru desfășurarea procedurilor penale) care au fost recuperate sau puse sub sechestru în cursul procedurilor penale.

Alte articole de acelasi autor
-Cum a motivat instanta pedeapsa pentru savarsirea infractiunilor de detinere de droguri de risc in vederea consumului propriu si conducere pe drumurile publice a unui vehicul de catre o persoana aflata sub influenta substantelor psihoactive;
– In ce domenii poate apare conflictul de interese si cum este reglementat in legislatie;
-Cum stabileste instanta cat de mare este pedepsa cand pronunta condamnarea pentru savarsirea unei infractiuni;
–Persoana retinuta in flagrant, cercetata pentru infractiunile de acces ilegal
la un sistem informatic si efectuarea de operaţiuni financiare în mod fraudulos fiind surprinsa ca efectua operatiuni cu carduri falsificate;
–Ce a avut in vedere I.C.C.J cand a dispus încetarea procesului penal pentru infracţiunea de nerespectarea măsurilor privind încredinţarea minorului ca urmare a împăcării părţilor.
-In ce conditii in cazul cererii de divort din culpa exclusiva a paratului acesta poate fi obligat la plata unei prestatii compensatorii sub forma unei rente viagere;
–Cum solicitati audierea ca martori a rudelor in cazul contraventiilor la regimul circulatiei rutiere;
-Din ce motive DNA s-a sesizat din oficiu cu privire la infractiunea de favorizarea faptuitorului in cazul persoanelor condamnate care apar ca autori de lucrări științifice;
–In ce conditii asiguratorul raspunde pentru repararea prejudiciului cauzat
prin accident;
–Ce inseamna un avocat in Uniunea Europeana;
–Conditiile in care este angajata raspunderea administratorului fata de
Societatea Comerciala;
–Criterile pe baza carora daunele morale sunt apreciate de Inalta Curte de
Casatie si Justitie acordarea daunelor morale in cazul unui prejudiciu de imagine.
Cabinet avocat Tudor Ion
Responsabilitate, profesionalism, loialitate fata de client.
www.avocat-tudor.ro
07242603

Avocat Bucuresti

Ne puteti contacta pentru orice detalii legate de serviciile oferite de cabinetul nostru de avocatura - 0724 260 393

Back To Top web hosting inregistrare domenii gazduire site hosting romania inregistrare domeniu gazduire domenii gazduire site gazduire domenii gazduire web host site magazin online gazduire web magazin online gazduire woocommerce redactare articole articole seo gazduire e-mail advertoriale seo pret advertoriale seo gazduire website gazduire email gazduire mail gazduire e-mail gazduire website agentie web design oferta creare site web oferta creare site web magazin online pret oferta magazin online agentie de web design bratari bratari barbati bratari femei bratari dama bratari ieftine seturi de bratari brățări bărbați agentie marketing reclame facebook reclame google agentie promovare site promovare online campanii google campanii facebook promovare seo servicii marketing promovare social media