skip to Main Content
0724.260.393 avocat_tudorion@yahoo.com

In ce masura infractiunile de serviciu pentru care sunt cercetati jandarmii dupa incidentul din 10 august se raporteaza la modul de interventie si la ce prevede legea despre atributiile ce le reveneau

 

In ce masura infractiunile de serviciu pentru care sunt cercetati jandarmii dupa incidentul din 10 august se raporteaza la modul de interventie si la ce prevede legea despre atributiile ce le reveneau

 

Despre posibilele infractiuni de serviciu comise de jandarmi sunt opinii contradictorii.

Jandarmii si conducerea Jandarmeriei Romane au prezentat opinii,de asemenea,din plangerile penale rezulta informatii ce trebuie verificate.

Cert este insa ca,dosarul violenţelor din Piaţa Victoriei s-a format dupa sesizarea din oficiu a Parchetului Militar de pe lângă Tribunalul Militar Bucureşti, care a constatat că există suspiciunea posibilei comiteri a unor fapte de natură penală de către cadrele militare.

 

Se cunoaste si ca,in dosar s-au formulat pana la aceasta data peste 200 de plangeri penale,ca au fost audiate mai multe persoane,ca Parchetul Militar de pe langa Tribunalul Militar Bucuresti, inca de la data de 11 august 2018 a dispus inceperea urmaririi penale pentru infractiunile de purtare abuziva, abuz si neglijenta in serviciu.

Se stie si ca Parchetul General va prelua dosarul referitor la incidentele violente produse la mitingul organizat in Piata Victoriei, in Bucuresti la data de 10 august 2018 si soldate cu ranirea mai multor persoane.

 

Justificarea preluarii dosarului de catre Parchet a fost in sensul ca era necesara o cercetare unitara a evenimentelor pentru ca s-au formulat plangeri penale impotriva ministrului Afacerilor Interne, prefectului municipiului Bucuresti, conducerii Jandarmeriei Romane si Directiei Generale de Jandarmi a Municipiului Bucuresti, constituindu-se dosar penal la nivelul Sectiei Parchetelor Militare – PICCJ, dosar in care s-a dispus inceperea urmaririi penale in rem pentru savarsirea infractiunilor de abuz in serviciu si purtare abuziva.

 

In acest stadiu initial al cercetarilor sunt necesare cunoasterea unor date precum cele ce se vor arata in continuare.

 

  • Ce sunt infractiunile de serviciu

Obiectul dosarului privind violentele jandarmilor il formeaza la acest moment unele din infractiuni de serviciu prevazute de Codul penal.

In ce priveste infractiunile de serviciu sau in legatura cu serviciul, sunt acele fapte care prezinta pericol social savarsite de functionarii publici prin incalcarea indatoririlor de serviciu sau de catre alte persoane,dar, in legatura cu modul de exercitare a atributiilor de serviciu.

 

Incriminarea infractiunilor de serviciu are in vedere faptul ca functionarii publici trebuie sa-si exercite in mod corect indatoririle de serviciu,fara abuzuri sau neglijente ori acte de coruptie.

Se mai are in vedere ca nu trebuie sa se foloseasca violente de limbaj sau fizice impotriva unor persoane de catre cei aflati in exercitarea atributiilor de serviciu,astfel incat sa existe o desfasurare corespunzatoare a atributiilor de serviciu.

 

  • Ce s-a facut pana in prezent in dosar

 

Seful Parchetului de pe langa Tribunalul Militar Bucuresti a declarat ca

s-a inceput, initial, urmarirea penala in rem pentru purtare abuziva, abuz in serviciu si urmeaza sa fie extinsa pentru neglijenta in serviciu, in contextul in care cei doi militari jandarmi au fost lasati izolati de colegii lor.

 

A mai declarat ca problematica cercetarii urmeaza a fi examinata in ansamblu,ca s-au solicitat documente care vizeaza modul de organizare a misiunii de asigurare si restabilire a ordinii publice, in mod punctual cele prevazute in normele interne si conturate de prevederile Legii 550/2004,referitoare la organizarea si functionarea Jandarmeriei Romane

 

Din cate se cunoaste,procurorii militari intreprind verificri pentru a stabili daca jandarmii care au intervenit la protestul diasporei se fac vinovati de abuz in serviciu si purtare abuziva,dar si pentru infractiunea de neglijenta in serviciu,fata de care s-a extins urmarirea penala.

De asemenea,procurorii solicita victimelor si martorilor filmari cu momentele in care trupele speciale trag cu gaze lacrimogene, grenade defensive si bat manifestanti.

 

  • Care sunt atributiile Jandarmeriei Romane

In contextul aratat,va fi necesar sa se examineze care sunt atributiile Jandarmeriei Romane,si,in raport de aceste prevederi, in ce masura ele au fost respectate la momentele in care jandarmii au intervenit.

 

In art.19 din Legea nr.550/2004 se prevede ca Jandarmeria Română, prin structurile sale specializate, are o serie de atribuţii,din care redam o parte:

  1. a) apără, prin mijloacele şi metodele prevăzute de lege, viaţa, integritatea corporală şi libertatea persoanei, proprietatea publică şi privată, interesele legitime ale cetăţenilor, ale comunităţii şi ale statului;
  2. b) execută misiuni de asigurare a ordinii publice cu ocazia mitingurilor, marşurilor, demonstraţiilor, procesiunilor, acţiunilor de pichetare, acţiunilor promoţionale, comerciale, manifestărilor cultural-artistice, sportive, religioase, comemorative, precum şi a altor asemenea activităţi care se desfăşoară în spaţiul public şi care implică aglomerări de persoane;
  3. c) execută misiuni de restabilire a ordinii publice când aceasta a fost tulburată prin orice fel de acţiuni sau fapte care contravin legilor în vigoare;
  4. d) execută, la solicitarea Inspectoratului General al Poliţiei de Frontieră, pe baza planurilor de cooperare, misiuni de asigurare şi restabilire a ordinii publice în punctele de control pentru trecerea frontierei de stat;

 

  1. h) execută misiuni de intervenţie antiteroristă la obiectivele aflate în responsabilitatea jandarmeriei sau pentru capturarea şi neutralizarea persoanelor care folosesc arme de foc ori alte mijloace care pot pune în pericol siguranţa persoanelor, bunurilor, valorilor şi transporturilor speciale;
  2. i) asigură, în condiţiile legii, paza sau protecţia şi apărarea obiectivelor, a bunurilor şi valorilor de importanţă deosebită, stabilite prin hotărâre a Guvernului, şi a obiectivelor aparţinând Ministerului Administraţiei şi Internelor, stabilite prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor;
  3. j) asigură, în condiţiile legii, paza sau protecţia transportului unor valori importante, precum şi a transportului armelor, muniţiilor, materialelor explozive, stupefiantelor, substanţelor toxice sau radioactive ori al altor materii sau substanţe periculoase, definite astfel prin lege;
  4. k) participă, în cooperare cu celelalte instituţii ale statului abilitate prin lege, la misiuni de prevenire şi neutralizare a actelor teroriste pe teritoriul României;

 

  1. p) asigură măsuri de ordine şi de protecţie a zonelor în care s-a produs sau există pericolul iminent de producere a unor incendii, explozii ori a altor situaţii de urgenţă ce pun în pericol viaţa, integritatea fizică a persoanelor sau bunurile acestora;
  2. q) constată contravenţii şi aplică sancţiuni contravenţionale, potrivit legii;
  3. r) efectuează, în condiţiile legii, acte necesare începerii urmăririi penale pentru infracţiunile constatate pe timpul executării misiunilor specifice, potrivit prevederilor art. 214 din Codul de procedură penală;
  4. s) desfăşoară activităţi de cercetare şi documentare în vederea constituirii bazei de date de interes operativ, necesară executării misiunilor specifice, cu persoanele cunoscute cu antecedente în comiterea de acte de dezordine cu prilejul unor manifestări publice, cu cele cunoscute ca aparţinând unor grupuri cu comportament huliganic, precum şi cu alte informaţii de interes operativ necesare executării misiunilor;
  5. t) execută orice alte atribuţii prevăzute prin lege.

(2) La solicitarea persoanelor fizice sau juridice, în situaţii care nu suferă amânare, la propunerea inspectorului general, ministrul administraţiei şi internelor poate aproba asigurarea temporară a protecţiei unor persoane, obiective, bunuri, valori şi transporturi speciale, altele decât cele stabilite prin hotărâre a Guvernului, în condiţiile legii.

(3) Jandarmeria Română răspunde solicitării magistratului de a participa, împreună cu acesta, la efectuarea unor acte procedurale.

 

  • Ce prevade Codul penal referitor la infractiunile de serviciu care

formeaza obiectul dosarului privind violentele jandarmilor

Jandarmii au intervenit in forta, vineri seara, cu gaze lacrimogene si tunuri de apa, in Piata Victoriei, pentru a dispersa protestatarii aflati in fata sediului Executivului. Multe persoane au avut nevoie de ingrijiri medicale.

Procurorii se afla si in posesia uni document din care rezulta că în mijlocul participanţilor la protest s-au aflat şi aproximativ 1.000 de persoane care se manifestau violent, că situaţia a degenerat la un moment dat şi că mai multe persoane au fost rănite.  Se fac referiri la infractiunile de purtare abuzivă, abuz în serviciu şi neglijenţă în serviciu.

In consecinta,in raport de atributiile Jandarmeriei Romane,mai sus aratate,de faptele ce vor rezultat din cercetari si de ce prevede Codul penal despre aceste infractiuni,urmeaza sa se stabileasca daca faptele cercetate intrunesc elementele constitutive ale acstor infractiuni.

 

  • Infractiunea de purtare abuziva

Este o infractiune de serviciu fiind prevazuta de art.296 din Codul penal.

Aceasta prevede ca intrebuinţarea de expresii jignitoare faţă de o persoană de către cel aflat în exercitarea atribuţiilor de serviciu se pedepseşte cu închisoare de la o lună la 6 luni sau cu amendă.

Ameninţarea ori lovirea sau alte violenţe săvârşite în condiţiile alin. (1) se sancţionează cu pedeapsa prevăzută de lege pentru acea infracţiune, ale cărei limite speciale se majorează cu o treime.

 

  • Infractiunea de abuz in serviciu

Este prevazuta de art.297 Cod penal si prevede ca:

Fapta funcţionarului public care, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, nu îndeplineşte un act sau îl îndeplineşte în mod defectuos şi prin aceasta cauzează o pagubă ori o vătămare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice se pedepseşte cu închisoarea de la 2 la 7 ani şi interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcţie publică.

Cu aceeaşi pedeapsă se sancţionează şi fapta funcţionarului public care, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, îngrădeşte exercitarea unui drept al unei persoane ori creează pentru aceasta o situaţie de inferioritate pe temei de rasă, naţionalitate, origine etnică, limbă, religie, sex, orientare sexuală, apartenenţă politică, avere, vârstă, dizabilitate, boală cronică necontagioasă sau infecţie HIV/SIDA.

 

  • Infractiunea de neglijenta in serviciu

Este prevazuta de art.298 din Codul penal si prevede ca incalcarea din culpa de catre un functionar public a unei indatoriri de serviciu,prin neindeplinirea acesteia sau indeplinirea ei defectuoasa daca prin aceasta se cauzeaza o paguba ori o vatamare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau a unei persoane juridice se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu amenda.

  • Ale articole de acelasi autor:

Din ce motive nu a fost anulat dreptului de a conduce un vehicul desi a fost condamnat pentru conducerea sub influenta bauturilor alcoolice;

In ce conditii asiguratorul raspunde pentru repararea prejudiciului cauzat prin accident auto.

-Care este deosebirea dintre masurile de siguranta si pedepse;

-Conditiile in care este angajata raspunderea administratorului fata de societatea comerciala;

– Renuntarea la judecata.

– Ce prevede Regulamentul de organizare şi funcţionare a comisiei de monitorizare şi competenţă profesională pentru cazurile de malpraxis;

– Avocat dreptul muncii.

Cum a hotarat instanta despre nerespectarea indicatorului cedeaza trecerea si prioritatea de trecere desi petentul a oprit la acest indicator;

Ce se poate invoca la contestarea unei contraventii de viteza constatate prin aparatul radar;

Care sunt criteriile de stabilire a daunelor morale in cazul unui accident cu mai multe victime;

Persoana retinuta in flagrant, cercetata pentru infractiunile de acces ilegal la un sistem informatic si efectuarea de operaţiuni financiare în mod fraudulos fiind surprinsa ca efectua operatiuni cu carduri falsificate.

Ce trebuie sa stii despre confiscarea extininsa si confiscarea ca masuri de siguranta;

Conditiile in care este angajata raspunderea administratorului fata de Societatea Comerciala.

Profesionalism,responsabilitate,confidentialitate fata de client.

www.avocat-tudor.ro

0724260393

 

Avocat Bucuresti

Ne puteti contacta pentru orice detalii legate de serviciile oferite de cabinetul nostru de avocatura - 0724 260 393

Back To Top web hosting inregistrare domenii gazduire site hosting romania inregistrare domeniu gazduire domenii gazduire site gazduire domenii gazduire web host site magazin online gazduire web magazin online gazduire woocommerce redactare articole articole seo gazduire e-mail advertoriale seo pret advertoriale seo gazduire website gazduire email gazduire mail gazduire e-mail gazduire website agentie web design oferta creare site web oferta creare site web magazin online pret oferta magazin online agentie de web design