skip to Main Content
0724.260.393 avocat_tudorion@yahoo.com

In ce conditii, faptele comise asupra unor jandarmi la protestul din 10 august 2018,de ultraj,nerespectarea regimului armelor si munitiilor si tulburarea ordinii si linistii publice,constituie infractiuni

 

In ce conditii, faptele comise asupra unor jandarmi la protestul din 10 august 2018,de ultraj,nerespectarea regimului armelor si munitiilor si tulburarea ordinii si linistii

Manifestarile care aduc atingere unor valori sociale importante,precum autoritatea statului, sunt incriminate de legea penala.

Dupa cum se cunoaste,din imaginile transmise de diferite televiziuni,dar si din diverse declaratii ale persoanelor implicate,a rezultat ca,in circumstante ce urmeaza sa fie stabilite,fortele de ordine au exercitat violente asupra protestatarilor. La randul lor,si acestea au fost supuse unor astfel de actiuni.

 

Ca urmare,organele de cercetare competente,cum ar fi Parchetul de pe langa Tribunalul Militar Bucuresti, s-au sesizat si a efectuat cercetari asupra imprejurarilor in care s-au comis anumite fapte penale in circumstantele aratate.

 

Una din imprejurarile in care se fac cercetari,se refera la conditiile in care pistolul de calibrul 9 mm  a fost sustras de la jandarmi ca urmare a violentelor exercitate asupra femeii-jandarm şi colegului acesteia din data de 10 august 2018. Se stie ca,Jandarmeria Română a lansat un apel către populaţie să anunţe autorităţile în cazul în care deţine informaţii cu privire la o armă sustrasă de la un jandarm în timpul violenţelor din Piaţa Victoriei.

 

In ce priveste cercetarile penale,se cunoaste si ca,dupa evenimentele din Piaţa Victoriei din Bucureşti din seara de 10 august 2018, Parchetul de pe lângă Tribunalul Bucureşti a emis un comunicat in care se arata ca efectuează urmărirea penală într-un dosar având ca obiect infracţiunile de ultraj (referitor la agresiunea asupra a doi lucrători de jandarmerie), care este o infractiune contra autoritatii,nerespectarea regimului armelor şi muniţiilor (sustragerea unei arme) şi tulburarea ordinii şi liniştii publice.

 

S-a aratat ca au fost efectuate cercetări la faţa locului si alte acte de urmărire penală( audieri de persoane şi verificări de imagini) în scopul identificării persoanelor care au participat la săvârşirea faptelor mai sus aratate, activităţi care se desfasoara şi la aceasta data.

 

De asemenea, în alte trei dosare înregistrate la Parchetul de pe lângă Judecătoria Sectorului 1 se efectuează urmărirea penală cu privire la infracţiunile de ultraj, respectiv tulburarea ordinii şi liniştii publice, ca urmare a unor sesizări formulate de către Direcţia Generală de Jandarmi a Municipiului Bucureşti.

 

Ne vom referi in continuare la infractiunile mai sus mentionate sub aspectul carora se fac cercetarile.

 

  • Ce sunt infractiunile contra autoritatii

 

Infractiunea de ultraj face parte din infractiunile contra autoritatii.

Aceste infractiuni se refera la relaţiile sociale care se formează şi se desfăşoară în legătură cu exercitarea autorităţii de stat şi a cărei riguroasă ocrotire constituie o condiţie hotărâtoare a existenţei şi dezvoltării acestor relaţii.

Ca o caracteristica a infracţiunilor contra autorităţii este necesitatea socială care impune incriminarea lor, şi anume de a combate manifestările care aduc atingere unei valori sociale importante, respectiv autoritatea statului.

 

In literatura de specialitate s-a aratat ca,astfel de fapte se comit de elemente care refuză orice autoritate, ducând o viaţă refractară oricărei ordini şi disciplinei sociale, tineri recalcitranţi care au o atitudine de dispreţ fata de unele reguli sociale.

 

  • Ce prevede infractiunea de ultraj

Infractiunea de ultraj este reglementata de art.257 din Codul penal.

Aceasta prevede ca ameninţarea săvârşită nemijlocit sau prin mijloace de comunicare directă, lovirea sau alte violenţe, vătămarea corporală, lovirile sau vătămările cauzatoare de moarte ori omorul săvârşite împotriva unui funcţionar public care îndeplineşte o funcţie ce implică exerciţiul autorităţii de stat, aflat în exercitarea atribuţiilor de serviciu sau în legătură cu exercitarea acestor atribuţii, se sancţionează cu pedeapsa prevăzută de lege pentru acea infracţiune, ale cărei limite speciale se majorează cu o treime.

(2) Săvârşirea unei infracţiuni împotriva unui funcţionar public care îndeplineşte o funcţie ce implică exerciţiul autorităţii de stat ori asupra bunurilor acestuia, în scop de intimidare sau de răzbunare, în legătură cu exercitarea atribuţiilor de serviciu, se sancţionează cu pedeapsa prevăzută de lege pentru acea infracţiune, ale cărei limite speciale se majorează cu o treime.

(3) Cu aceeaşi pedeapsă se sancţionează faptele comise în condiţiile alin. (2), dacă privesc un membru de familie al funcţionarului public.

(4) Faptele prevăzute în alin. (1)-(3), comise asupra unui poliţist sau jandarm, aflat în exercitarea atribuţiilor de serviciu sau în legătură cu exercitarea acestor atribuţii, se sancţionează cu pedeapsa prevăzută de lege pentru acea infracţiune, ale cărei limite se majorează cu jumătate.

 

Din cate se observa,acest ultim alineat,reprezinta varianta agravanta a infractiunii de ultraj.

 

  • Ce prevede infractiunea de nerespectarea regimului armelor şi al muniţiilor

 

O alta infractiune sub aspectul careia se fac cercetari este cea reglementata de art.342 din Codul penal,care se refera la infractiunea de nerespectarea regimului armelor si al munitiilor.

 

Aceasta face parte din grupa infracţiunilor ce privesc:Nerespectarea regimului armelor, muniţiilor, materialelor nucleare şi al materiilor explozive” prevăzute în Capitolul III din Titlul VII din Codul penal, ce poarta denumirea de infracţiuni contra siguranţei publice.

 

Textul art. 342 Codul penal prevede un număr de cinci infracţiuni şi două modalităţi agravate ale unora dintre acestea.

(1) Deţinerea, portul, confecţionarea, precum şi orice operaţiune privind circulaţia armelor letale, a muniţiilor, mecanismelor sau dispozitivelor acestora sau funcţionarea atelierelor de reparare a armelor letale, fără drept, se pedepsesc cu închisoarea de la unu la 5 ani.

(2) Deţinerea sau portul fără drept de arme neletale din categoria celor supuse autorizării se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la un an sau cu amendă.

(3) Sustragerea armelor sau muniţiilor prevăzute în alin. (1) şi alin. (2) se pedepseşte cu închisoarea de la 2 la 7 ani şi interzicerea exercitării unor drepturi.

(4) Portul armelor prevăzute în alin. (1) şi alin. (2), fără drept, în sediul autorităţilor publice, instituţiilor publice sau al altor persoane juridice de interes public ori în spaţiile rezervate desfăşurării procesului electoral, se pedepseşte cu închisoarea de la unu la 5 ani şi interzicerea unor drepturi.

(5) Dacă faptele prevăzute în alin. (1) şi alin. (3) au ca obiect arme interzise sau muniţii, mecanisme ori dispozitive ale acestora, limitele speciale ale pedepsei se majorează cu o treime.

(6) Nedepunerea armei şi a muniţiei la un armurier autorizat în termen de 10 zile de la expirarea perioadei de valabilitate a permisului de armă constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani.

(7) Fabricarea sau asamblarea de arme letale, de piese sau de muniţie pentru acestea:

  1. a) din orice componente esenţiale traficate ilicit;
  2. b) fără o autorizaţie eliberată de către o autoritate competentă a statului membru în care are loc fabricarea sau asamblarea;
  3. c) fără marcarea armelor letale asamblate la data producerii lor, în conformitate cu prevederile legale,se pedepseşte cu închisoare de la 2 la 7 ani.

 

  • Ce prevede infractiunea de tulburarea ordinii şi liniştii publice.

 

Infractiunea de tulburarea ordinii si linistii publice este prevazuta de art.371 din Codul penal.

Se dispune ca fapta persoanei care, în public, prin violenţe comise împotriva persoanelor sau bunurilor ori prin ameninţări sau atingeri grave aduse demnităţii persoanelor, tulbură ordinea şi liniştea publică se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă.

 

De mentionat ca amenintarile sau atingerile aduse demnitatii persoanelor trebuie sa fie grave,asa cum sunt proferarea de expresii indecente,obscene.

Instanta de judecata va trebui sa examineze daca fapta respectiva se incadreaza in prevederile art.371 Cod penal privind tulburarea ordinii si liistii publice. Se vor avea in vedere,de exemplu, mediul in care s-a produs tuburarea si amploarea sa.

 

O cerinta importanta este insa ca fapta sa fie savarsita in public,asa cum se prevede in art.184 Cod penal.

Astfel,se considera ca fapta a fost săvârşită în public atunci când a fost comisă:

  1. a) într-un loc care prin natura sau destinaţia lui este totdeauna accesibil publicului, chiar dacă nu este prezentă nicio persoană;
  2. b) în orice alt loc accesibil publicului, dacă sunt de faţă două sau mai multe persoane;
  3. c) într-un loc neaccesibil publicului, însă cu intenţia ca fapta să fie auzită sau văzută şi dacă acest rezultat s-a produs faţă de două sau mai multe persoane;
  4. d) într-o adunare sau reuniune de mai multe persoane, cu excepţia reuniunilor care pot fi considerate că au caracter de familie, datorită naturii relaţiilor dintre persoanele participante.

Mentionam ca,in conformitate cu Legea nr. 61/1991pentru sancţionarea faptelor de încălcare a unor norme de convieţuire socială, a ordinii şi liniştii publice,exista obligatia unui comportament civic, moral şi responsabil pentru asigurarea climatului de ordine şi linişte publică necesar desfăşurării normale a activităţii economice şi social-culturale şi promovarea unor relaţii civilizate în viaţa cotidiană.

Asteptam rezultatul cercetarilor pentru a cunoaste daca faptele reclamate contituie infractiunile de ultraj,tulburare a linistii si ordinii publice si nerespectarea regimului armelor si munitiilor.

  • Alte articole de acelasi autor:

In ce conditii se pedepseste conducerea unui vehicul sub influenţa unor substante psihoactive;

Intre ce persoane exista obligatia de intretinere conform Codului civil;

In ce conditii se apreciaza ca divortul este din culpa unuia dintre soti;

Pe ce criterii este sanctionata o fapta ca fiind infractiune sau contraventie la Legea nr.50/1991privind autorizarea executarii constructiilor;

In ce conditii instanta apreciaza ca un conducator auto este in stare de necesitate cand savarseste infractiunea de conducere a unui vehicul fara permis de conducere;

De ce este considerata Camera preliminara o faza distincta a procesului penal

-Drept penal-legalitate

–In ce  conditii asiguratorul raspunde  pentru repararea prejudiciului cauzat prin accident auto;

Ce avantaje prezinta solicitarea de despagubiri accidente in cadrul procesului penal;

Conditiile in care este angajata raspunderea administratorului fata de Societatea Comerciala

–Persoana retinuta in flagrant, cercetata pentru infractiunile de acces ilegal la un sistem informatic si efectuarea de operaţiuni financiare în mod fraudulos fiind surprinsa ca efectua operatiuni cu carduri falsificate;

-Ce criterii a avut in vedere instanta la admiterea cererii de stabilirea paternitatii din afara casatoriei formulata de reclamanta in conditiile in care tatal biologic intervine in solutionarea cererii.

 

Cabinet avocat Tudor Ion

Profesionalism,responsabilitate,loialitate fata de client.

www.avocat-tudor.ro

0724260393

 

 

publice,constituie infractiuni  

Avocat Bucuresti

Ne puteti contacta pentru orice detalii legate de serviciile oferite de cabinetul nostru de avocatura - 0724 260 393

Back To Top web hosting inregistrare domenii gazduire site hosting romania inregistrare domeniu gazduire domenii gazduire site gazduire domenii gazduire web host site magazin online gazduire web magazin online gazduire woocommerce redactare articole articole seo gazduire e-mail advertoriale seo pret advertoriale seo gazduire website gazduire email gazduire mail gazduire e-mail gazduire website agentie web design oferta creare site web oferta creare site web magazin online pret oferta magazin online agentie de web design